Muziek Maak Je Samen

Muziekvereniging Groenlo organiseert ieder jaar de cursus ‘Muziek Maak Je Samen’ (MMJS), voor kinderen van groep 4 en 5 van de basisschool. De cursus bestaat uit 10 lessen van een uur. Tijdens deze lessen ligt de nadruk op de instrumenten van een harmonieorkest. Al deze instrumenten komen uitgebreid aan bod en leden van het orkest vertellen hoe de instrumenten werken, hoe ze klinken en uiteraard is er ruim de tijd om de instrumenten uit te proberen. Daarnaast worden ook de beginselen van noten lezen, ritmes klappen en blokfluit spelen aangeleerd. De afsluiting van de cursus is een spectaculair mini-concert waarbij de deelnemers laten zien en horen wat ze allemaal geleerd hebben. De kinderen krijgen dan ook allemaal een mooi certificaat.

De lessen worden gegeven door Bas Konings, die al een aantal jaar dirigent is van de twee jeugdorkesten van de muziekvereniging: Eigenwijs en Muziekfabriek. Kinderen die zich opgeven voor MMJS en die daarna doorgaan met muziekles, kunnen uiteindelijk ook in deze jeugdorkesten gaan spelen.

Oefenen zonder een doel is natuurlijk niet leuk. Om de kinderen de gelegenheid te geven om te laten zien én horen wat zij allemaal hebben geleerd wordt het project afgesloten met een concert. De kinderen van ‘Muziek Maak Je Samen’ hebben een belangrijke rol tijdens dit concert, maar er treedt nog meer jeugd van de vereniging op. Naast de eerder genoemde jeugdorkesten Eigenwijs en de Muziekfabriek, staan ook de jongste slagwerkers van Snuffle op het podium voor een spetterend optreden.

Muziek maken is leuk, maar samen muziek maken is ontzettend leuk. Daarnaast is bekend dat kinderen profijt hebben van muziekles. Jonge kinderen die muziekles krijgen, ontwikkelen een beter geheugen dan leeftijdgenootjes die dit niet krijgen. Musiceren blijkt het groepsgevoel en de discipline te versterken en daarnaast de sociale en emotionele vaardigheden. Reden genoeg om uw kind aan te melden voor de cursus ‘Muziek Maak Je Samen’!

“Muziek Maak Je Samen” jaargang 2024

Wil jij ook lekker muziek maken en zit je in groep 4 of 5 van de basisschool? Meld je dan aan voor de cursus ‘Muziek Maak Je Samen!’ De cursus is op donderdagmiddag van 15:00 tot 16:00 uur in ‘de Mattelier’. Er zijn dit jaar 10 lessen. De eerste les is op 22 februari 2023. Kosten €87,50. Zien we jou binnenkort ook op het podium? Schrijf je vóór 11 februari in door te mailen naar: jeugd@muziekvereniginggroenlo.nl